Role sociálních médií v náboru zaměstnanců

V posledních letech je stále více zdůrazňována role sociálních médií (především LinkedIn) v práci personálních manažerů a ředitelů firem. Není však tato role příliš přeceňována? Opravdu dávají personalisté takový důraz na nová média? Hledají v nich informace o potenciálních zaměstnancích? Je nutné, abychom si neustále aktualizovali svůj profil na LinkedIn, psali si blog a prostě byli čtyřiadvacet hodin denně online?

K této problematice bylo publikováno nespočetně článků a zabývalo se jí mnoho univerzit a institucí ve svých výzkumech. Jedním z nich je výzkum Univerzity v Severní Karolíně, který byl zmiňován v článku Adi Gaskella The Role of Social Media in Recruitment v HRM Today.

sociální sítěNa sociálních sítích najdou práci spíše ti, kteří ji nehledají cíleně
Autor v článku polemizuje s otázkou, jestli mají personalisté čas si při náboru a výběrovém řízení prohlížet mimo CV také profily uchazečů na LinkedIn a na dalších sociálních sítích. Výsledky již zmíněného výzkumu severokarolinské university naznačují, že šanci najít práci díky sociálním sítím mají spíše ti, kteří nehledají žádnou konkrétní pozici a mají svůj profil “vyplněný neformálně”. To znamená, že většinou nabídku na práci obdrží právě ti, kteří ani žádnou konkrétní nehledali, pouze si udržovali svůj profil aktuální a přehledný. Dle výzkumu je takto obsazena 1 ze 4 pozic. Nejzajímavější je zjištění, že tento poměr stoupá s tím, jak se zvyšuje plat u daných pozic. Čím vyšší nabízená odměna, tím vyšší možnost získat danou pozici díky sociálním sítím.

Není důležité co znáš, ale koho znáš
Samozřejmě kdekdo správně podotkne, že sociální sítě budou vždy přínosné a již dávno platí přísloví “Není důležité co znáš, ale koho znáš”, které se s nárůstem sociálních sítí stává více a více pravdivé. Takže pro ty, kteří si jsou vědomi svých dovedností a zkušeností je přínosné vyplňovat si své online profily a budovat si svou osobní značku.

Shrnutí
Role sociálních sítí při náborů nových zaměstnanců samozřejmě nelze opomenout. Ale stále platí starý dobrý postup vypsání výběrového řízení, hodnocení uchazečů dle jejich CV a motivačních dopisů. Případně až v dalším kole si zkusit o vybraných uchazečích najít nějaké další informace na LinkedIn či dalších sítích. A jak správně autor v článku uvádí, pokud hledáme někoho na vyšší a dobře placenou pozici, tak po něm většinou začneme pátrat sami…

A jak to vidíte vy???

Použitá literatura:
GASKELL, Adi. The Role of Social Media in Recruitment. HRM Today. [online]. 2013 [cit. 2013-09-23].

Další články k tematice:
http://www.tyinternety.cz/2009/09/16/clanek/45-zamestnavatelu-lustruje-sve-potencialni-zamestnance-pres-socialni-site/
http://www.personalni-marketing.cz/detail-clanku/socialni-site-ocima-personalisty
http://kariera.ihned.cz/c1-52110270-socialni-site-v-pracovnim-procesu