Nový koncept školy ve Vysoké u Chrastavy

ŠkolaV Libereckém kraji ve Vysoké u Chrastavy se rozběhl zajímavý projekt. Jde o nový druh školy, která je nyní přes prázdniny ve zkušebním provozu. Tato škola, jak vysvětluje spolutvůrce projektu Pavel Branda, se zaměřuje hlavně na vnitřní motivaci dětí učit se. Koncept této tzv. svobodné školy je převzatý z Velké Británie ze Summerhillu a amerického Sudbury Valley, kde tyto školy fungují.

Jak to vypadá v praxi?

Děti se sami rozhodují, co budou dělat. Ve třídě určené pro 15 dětí, která je vlastně velkým pokojem se spoustou zajímavých pomůcek a klavírem, si děti samy mohou určit, po čem sáhnou. Budou se učit hrát na piáno? Budou si skládat anglické puzzle? Zaujala je kniha, kterou zatím neumí přečíst? Přesně takové výzvy jsou to, co děti motivuje k učení. „Jde o to jim ve správný moment pomoci, když si o to samy řeknou“ vysvětluje Zuzana Brandová – učitelka v rozhovoru pro noviny iDNES.

Tak jako v této škole neexistují pevné osnovy ani hodiny, tak neexistuje ani známkování. Podle teorie, že by se děti neměly hodnotit ve srovnání s ostatními. Motivaci vnější – tedy tresty a odměny považuje tento vzdělávací koncept za nefunkční nebo i škodlivou. Škola se zaměřuje na vnitřní motivy a budování samostatnosti a zodpovědnosti u dětí.

V čem je svobodná škola ještě svobodná?

Kromě toho, že si děti vybírají co budou dělat, učí se také rovnosti. Vytváří společně s učitelkami pravidla a hlasují o nich. Jejich hlas má stejnou váhu jako hlas učitelek, takže je mohou i přehlasovat. Díky tomu, že děti pravidla vytvářejí, tak je více dodržují a vyžadují to od svých spolužáků.

Výhody a nevýhody?

Škola je zatím ve zkušebním provozu, ale od září by měla fungovat. Vyučovat se bude 3 dny v týdnu a rodiče zaplatí 3500Kč za měsíc, což tak akorát pokryje náklady. Koncept svobodné školy MŠMT neuznává, děti jsou tedy oficiálně vzdělávány v rámci domácího vzdělávání. To znamená, že je to možné pouze po dobu 1. stupně základní školy, 2. stupeň je možný jen na vybraných a osvědčených pracovištích.

Děti ale i tak musí být zapsány v některé základní škole, dvakrát ročně jezdit na přezkoušení a dodržet splnění rámcově vzdělávacího programu. Je otázka, jestli tento požadavek nebude v rozporu s hlavní myšlenkou, kterou přednesl pan Branda: „Děti by měly dělat věci z podstaty protože je baví a jsou smysluplné. Na začátku jsem z toho měl trochu obavu, ale funguje to. Děti přirozeně touží po poznání,“ řekl pro server iDNES spoluzakladetel projektu Pavel Branda.

Původní článek:
iDNES.cz, 2.6.2015, Bez známek, osnov i zvonění. Svobodná škola za Libercem děti nestresuje